رسانه و توسعه
- شناسه خبر: 5926
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۰۹
- نویسنده: سجاد دالوند
به گزارش پایگاه خبری گریت نیوز، رضا سپهوند عضو هیأت علمی گروه فیزیک دانشگاه لرستان؛باید از خود پرسید رسانهها تا چه حد توانستهاند مردم را با محتوا و اهداف توسعه و در نتیجه ایجاد بستر همکاری مردم با مسئولان آشنا کنند؟ و در این راستا چه حرکت هدفمند و سیستماتیکی را جهت جلب مشارکت کارشناسان و صاحبنظران در بخشهای مختلف توسعهای استان انجام دادهاند. در نهایت تا چه حد رسانههای محلی استان توانستهاند به عنوان نگهبان منافع عمومی در راستای وظیفه نظارتی خود به عنوان رکن چهارم مردم سالاری به مسئولان در زمینه محقق شدن توسعه استان یاری برسانند؟
اگر توسعه را به منزله مهاجرت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب قلمداد کنیم، نیروی انسانی به عنوان موتور محرکه حرکت و ایجاد تغییر در این مسیر محسوب میگردد. بنابراین ایجاد تغییرات اساسی در رفتار و نگرشهای افراد جامعه به عنوان پیشران پیشرفت کشورها از اهمیت ویژهای برخوردار است که یکی از مهمترین مصادیق این تغییر و تحرک به سوی توسعه »ارتباطات« است که در این میان رسانههای جمعی مهمترین و در دسترسترین ابزار تحقق توسعه قلمداد میشوند.
بنابراین امروزه استفاده استراتژیک و گسترده از ظرفیتهای رسانهها به عنوان یکی از شاخصهای پیشرفت و توسعه جوامع مختلف در کانون توجه برنامه ریزان کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه قرار دارد.
ایجاد بستر فکری لازم در نهادهای مردم ساز و مسئولان محلی میتواند یکی از عمدهترین نقشهای رسانههای محلی برای ایجاد توسعه عدالت محور باشد. البته این رسانه ها بایستی به لحاظ تأمین امکانات مالی و فنی، نیروی انسانی متخصص و حرفهای همراه با بهرهگیری از اصول علمی روزنامه نگاری خود را به حد استانداردهای لازم جهت اثربخشی بر فرآیند توسعه برسانند.
نباید از نظر دور داشت که رسانههای محلی در صورت انجام رسالت واقعی خود میتوانند به عنوان موتور محرکه توسعه جوامع محلی عمل کنند. چرا که با آگاهی بخشی به مردم منطقه میتوانند نقش چشمگیری در هموار کردن مسیر توسعه پایدار و فراگیر داشته باشند. بنابراین بایستی به سمت شکل گیری رسانههای توسعه محور در استان لرستان پیش برویم، رسانههایی که استقلال خود را حفظ کرده، تنوع محتوایی داشته و مخاطب را منفعل فرض نکنند و نسبت به مطالبات مردمی واکنشگرا بوده و در یخ روزمرگی مطبوعاتی منجمد نشوند.
فراموش نکنیم که نقش رسانهها در توسعه کاملاً درون زا است به عبارت دیگر تنها رسانههای توسعه یافته میتوانند به تحقق توسعه در استان لرستان کمک کنند.
انتهای پیام/